Beretning fra AQHA Convention 2025

Introduktion
Sofie Lindholm (DKQHA formand og AQHA Director) og Julie Søby (DKQHA næstformand og international appointed representative) er netop vendt hjem fra AQHA’s årlige convention. Igen i år blev den afholdt i Las Vegas, Nevada. Herunder beskriver Sofie og Julie deres oplevelser og viderebringer vigtig information fra AQHA.

Hvad er AQHA Convention?
Læs mere om hvad AQHA Convention er, hvem der deltager, hvad der sker og hvordan AQHA som organisation er opbygget. På danskPå engelsk.

Beretning
Der var i alt omkring 1050 deltagere på dette års Convention, herunder omkring 950 medlemmer (resten er AQHA staff og business partners). Der var deltagere/repræsentanter fra hele 21 forskellige lande, fra Costa Rica til Australien, og Israel til Norge. AQHA affiliates skal som minimum deltage mindst hver 2. år. Både Norge og Sveriges affiliate var repræsenteret på dette års convention, og det giver altid anledning til mange gode snakke og erfaringsudveksling.  

Både Sofie og Julie ankom i løbet af torsdag. Der var nogle enkelte møder og receptioner på programmet, men ikke relevant for os. Sofie spiste aftensmad med svenske Amelie Holmström, og vi havde nogle virkeligt gode snakke om fremtiden for vores to affiliates. Et stærkt samarbejde på tværs af Skandinavien er virkeligt gavnligt for alle parter! Fredag formiddag blev der afholdt ”equine industry workshop”. Konceptet var 4 x foredrag/workshops á 30 minutters varighed. De fire temaer var: ”Beyond the Arena: Building Your Brand & Promoting Your Business”
”Equine Reproduction”
”Horse & Farm Insurance Insights: Keeping It Simple”
”Supporting Digestive Health with Simple Steps”.
Julie deltog i en del af den faglige formiddag, mens Sofie deltog i bestyrelsesmøde i FEQHA, hvor hun er kasserer. Vi spiste frokost med Amelie Holmström, den svenske repræsentant.

Fredag eftermiddag var der ”affiliates in motion” – et seminar målrettet både amerikanske og internationale affiliates. AQHA’s præsident og vicepræsident holdt inspirerende taler om hvorfor affiliates er så vigtige for AQHA. Der blev især opfordret til at lægge mere fokus på ”recognition”, altså at anerkende medlemmer og deres præstationer – Folk sætter pris på at blive anerkendt for deres involvering, hvad enten det er i avl, shows eller fritid! Lori Buchholz, bestyrelsesmedlem i AQHA, holdt et foredrag om korrekte vedtægter og fremhævede en række klassiske fejl og upræcise formuleringer, som hun finder i vores vedtægter.

Herefter var der et par receptioner; først international reception, særligt målrettet ikke-amerikanske deltagere på Convention. Her bliver der bl.a. delt mønter ud til affiliates, der fejrer jubilæum. Vi fik en supergod snak med den japanske repræsentant, om potentielt samarbejde om youth-aktiviteter, i år uden Youth World Cup og European Team Cup. Dernæst var der Convention Happy Hour, hvor vi kunne nyde en drink. Vi sluttede af med ”President’s Reception”, som er endnu en god anledning til at mingle. Fredagen står altid i receptionernes tegn, så man kan begynde godt med at få genset venner og bekendte, samt få mødt nye kontakter inden alle møderne starter den næste dag.

Fra kl. 19-22 var der FEQHA-møde. Her mødes repræsentanter fra alle europæiske lande. Der var rekordhøj deltagelse med 25 personer fra 13 forskellige lande. Der blev bl.a. præsenteret regnskab fra 2024 og talt om FEQHA European Team Cup 2025 og Europamesterskaberne for the American Quarter Horse (ECQH).

Lørdag formiddag gik med ”general members meeting part 1”. Det er selve generalforsamlingsdelen af convention. På generalforsamlingens første del var der bl.a. præsidentens beretning, gennemgang af AQHA’s økonomi og beretning fra AQHA’s CEO. Nogle udvalgte pointer fra generalforsamlingen:

  • AQHA er blevet en mere attraktiv arbejdsplads. Med CEO, Karl Stressman i front, er arbejdsmiljøet blevet bedre, og AQHA har lettere ved at rekruttere personale.
  • MyAQHA er i konstant udvikling, og der er blevet tilføjet mange brugbare funktioner det seneste år. Der er også blevet offentliggjort en ny database (https://quarterhorseresource.com/home), hvor man helt gratis kan slå Quarter-heste op og se 5 generationers stamtavle. Det er altså AQHA’s officielle pendant til Allbreedpedigree.
  • AQHA’s økonomi har det rigtig godt og oplever sund vækst.

Om eftermiddagen blev der afholdt møde i ”international committee”. Her bliver alle regelbogsændringer, med relation for internationale medlemmer diskuteret. Der blev fremsat forslag om at ændre grænsen for hvor tæt to AQHA-stævner må afholdes på samme tid. Lige nu skal to stævner være mindst 120 km. fra hinanden, og forslaget ville øge det til 170 km. Det blev afvist af International Committee – som fx Luxembourg fremhævede som modargument: ”det ville betyde at nærmest ingen af vores europæiske nabolande ville kunne holde stævne samtidig med os”. Der var et par emner, hvor vi besluttede at nedsætte task forces (arbejdsgrupper) til at undersøge emnet nærmere, inden vi træffer beslutning. Fx om Canada skal beholde deres status som ”international affiliate”, da der er en del steder i regelbogen, hvor reglerne gælder ”international affiliates, excluding Canada”. Desuden ønsker Mexico at udvide deres organisation med endnu en affiliate, da den nuværende primært fokuserer på halter og racing. Der er brug for en affiliate, der fokuserer mere på fritid, performance, ranch og cattle.

I frokostpausen afholdes ”Hall of Fame Induction Lunch”, hvor det afsløres hvilke heste og mennesker, der optages i AQHA’s meget prestigefulde Hall of Fame i 2025. Her kan du læse om de nye Hall of Fame inductees.

Mødet i International Committee sluttede kl. 17, hvorefter Sofie og Julie deltog i ”Young Alumni Reception” – en reception primært målrettet medlemmer i alderen 19-35 år, der har været involveret i AQHA siden de var youth. Det er altid hyggeligt og inspirerende at bruge tid med jævnaldrende folk, der også laver frivilligt foreningsarbejde for AQHA. Dagen sluttede med ”AQHA Convention Party”, en festlig aften med dansegulv og live musik. Vi var kun kort forbi her, hvorefter Julie benyttede muligheden for at opleve Las Vegas Strip for første gang, mens Sofie tog til Carrie Underwood-koncert med repræsentanter fra Schweiz og Tyskland.

Søndag fortsatte mødet i International Committee. Vi fortsatte med at diskutere emner på dagsorden, som beskrevet ovenfor. Sidste punkt på dagsorden var at vælge ny committee chair (formand for committee, der både fungerer som ordstyrer, men også rapporterer videre til AQHA’s bestyrelse. En vigtig og respekteret post, som man maksimalt kan besidde i 3 år). Der var 4 personer nomineret til posten, og Marilyn Randall fra Montana, USA, blev valgt til posten. 

Herefter blev der afholdt ”Youth World Cup”-møde. Det sidste år har en arbejdsgruppe undersøgt forskellige mulige løsninger for stævnets fremtid, men måtte konkludere at de ikke har været i stand til at etablere et holdbart koncept. En af barriererne er, at det koster omkring $10.000 at oprette en nonprofitorganisation i USA, som stævnet fremover kan afholdes igennem. Derudover har der manglet kræfter, der vil/kan arrangere det. Det var et langt møde med mange deltagere og mange følelser i spil – rigtig mange har haft fantastiske oplevelser med YWC, og ønsker at det skal fortsætte i fremtiden. Der er enighed om at gentænke konceptet og vende tilbage til det oprindelige koncept: mere uddannelse, mere socialt, mindre konkurrence. Fx med færre konkurrence-dage og færre heste, samt flere dagsture og oplevelser væk fra stævnepladsen. Så bliver det mere rentabelt at afholde i fremtiden. Og de to helt store gode nyheder: Der blev fundraiset de nødvendige $10.000 til selve mødet, og Australien har meldt sig på banen som arrangør i 2027!

Søndag aften afholdes den traditionsrige ”AQHA Breeder’s Banquet”, en fin gallaaften der hylder avlerne. Sofie sad til bords med AQHA’s nye præsident, Jeff Tebow og AQHA prof. Horseman Al Dunning. Der bliver bl.a. fejret personer og familier, der har avlet Quarter-heste i hhv. 50 og 75 år! Desuden kåres ”AQHA Best Remuda” og ”AQHA International Best Remuda” – en Remuda er en ranch, der bruger hesten som arbejdshest i deres kvægbesætning. Der holdes rørende taler og fortælles smukke historier fra familier, der har viet deres liv til avlen.

Mandag stod på anden halvdel af AQHA’s generalforsamling, der primært handler om at stemme om de forskellige regelbogsændringsforslag. Det var en rigtig interessant generalforsamling i år, med rigtig meget diskussion. Det fungerer på den måde, at de forskellige committees præsenterer deres holdning til alle regelbogsændringsforslag, hvorefter de fremmødte AQHA-medlemmer stemmer ja eller nej til deres anbefaling. Alle AQHA-medlemmer kan gå til mikrofonen og tale imod committee’ns anbefaling, hvorefter der er fri debat inden vi stemmer om det. Der var bl.a. en 45-minutters lang debat om hvor længe man må bruge frostsæd når en hingst bliver aflivet eller kastreret. Før 2015 var der ingen grænser, og siden 2015 må sæden kun bruges 2 år efter aflivning/kastrering. Ved afstemningen blandt de omkring 850 fremmødte fordelte stemmerne sig 45% – 55%, så det var virkeligt tæt! Men grænsen beholdes altså ved 2 år. Men diskussionen og afstemningen var et fantastisk vidnesbyrd på at ALLE AQHA-medlemmer har en stemme i organisationen!

Derudover vælges AQHA’s bestyrelse om mandagen. AQHA’s bestyrelse består af 5 medlemmer, der hvert år roterer ”et trin op”. Så ens 5. år i bestyrelsen bliver man præsident, og det 6. år er man ude af bestyrelsen igen. Det nyvalgte bestyrelsesmedlem i 2025 er Randy Ratliff.

Hernæst var AQHA Convention officielt slut. Sofie holdt et kortere bestyrelsesmøde i FEQHA.

Tak fordi du læste med! Husk at du altid kan række ud hvis du har spørgsmål eller emner, som du ønsker skal diskuteres på AQHA Convention. Vi hjælper gerne med at formulere regelbogsændringsforslag og præsenterer forslaget på dine vegne.
– Sofie Lindholm og Julie Søby.