Om foreningen

Danish Quarter Horse forening blev stiftet i 1990, og anerkendt som affiliate/underafdeling af AQHA den 1.1.1994. I dag har foreningen omkring 100 medlemmer, mens lidt over 300 danskere er medlem af AQHA. Der er mere end 1300 registrerede american quarter horses i Danmark, og hele 6 mio. quarter horses i 77 lande verden over.

Foreningen drives på frivillig basis af DKQHA’s bestyrelse, der tæller 5 medlemmer og 2 suppleanter. Derudover har DKQHA forskellige udvalg, herunder DM-udvalget og avlsudvalget, hvor både bestyrelsesmedlemmer og medlemmer af foreningen, er med til at udføre vigtige opgaver for foreningen.

DKQHA er hovedsageligt en avlsforening, men mange af vores medlemmer er også aktive stævneryttere. Der afholdes ca. 4 AQHA-shows i Danmark årligt, samt 160 AQHA shows i hele Europa årligt. DKQHA afholder selv det årlige Danmarksmesterskab og Futurity, men giver økonomisk støtte til de andre AQHA-shows i Danmark. Desuden giver DKQHA støtte til clinics og andre arrangementer. Quarterhesten bruges hovedsageligt til westernridning, og foreningen arbejder derfor også målrettet på at udbrede kendskabet til westernridning i Danmark.

DKQHA prioriterer talentudvikling og internationale konkurrencer og arrangementer højt. Foreningen har to landshold – et for amateur (ryttere over 18 år, der ikke modtager penge for træning) og et for youth (ryttere på 18 år og derunder). De deltager jævnligt i weekendsamlinger, hvor seriøs undervisning med landstræneren og sociale aktiviteter er i højsædet. De to landshold har hver andet år mulighed for at deltage i Euro Cup, der kan ses som EM for hold. Desuden har youth-landsholdet mulighed for at deltage i Youth World Cup, der også afholdes hver andet år (de somre, der ikke afholdes Euro Cup). Konkurrencen svarer til hold-VM for youth, og her konkurrerer youthrytterne på fremmede quarter horses.

DKQHA hjælper desuden deres medlemmer med alt det praktiske; registrering af heste, ejerskifte, medlemskaber m.v.

DKQHA’s bestyrelse har en international repræsentant, på nuværende tidspunkt Sofie Lindholm, der deltager i spændende arrangementer i udlandet, for at holde DKQHA ajour med den internationale scene.

Lyder foreningen som noget for dig? Klik her for at blive medlem.